Ze zijn gedreven. Ondernemende types met goede en gekke ideeën. En het lef om ze uit te voeren. Ze weten waar ze naartoe willen en zijn daardoor soms een tikkeltje onredelijk. Maar hun aanstekelijke enthousiasme brengt ze vaak verder dan menigeen zou denken. Ze volgen hun visie. En ook bij tegenwind blijven ze stug doortrappen. En daarom luisteren we graag naar hun inspirerende verhalen.
De auto ingepakt, alle checklists afgewerkt, de stekkers uit het stopcontact getrokken en nog een keer de checklist nagelopen. Dan roept je partner: ‘Heb je de waterschoentjes van de kinderen gepakt?’ Shit, die stonden niet op de lijst. Nee, dus. Vorige vakantie waren die al te klein, laat staan dit jaar.
Wat nu? Naar de winkel scheuren? Jezelf in het zweet fietsen? Aan zee waterschoenen kopen tegen de hoofdprijs? Als je in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam of Eindhoven woont, bestaat er sinds 2018 een vliegensvlugge en CO2-neutrale oplossing: Packaly. Drie fietsende vrienden Axel, Adrik en Niels, met elk hun eigen specialiteit – development, operationeel, sales – gaan op kop van een groeiende groep koeriers.
Axel Dekker is de salesman van de drie: ‘Adrik en ik kennen elkaar van vroeger, van het jeugdwielrennen. Natuurlijk wilden we graag professionals worden, maar op een gegeven moment weet je dat dat er niet in zit. Ik ben wel altijd in de hoek van het fietsen blijven hangen. Ik heb een tijdje een webwinkel gehad voor fietsen. We ontwikkelden het idee van een ‘last mile’ spoedbezorging: bestel bij een winkel als Decathlon en binnen een uur ligt het pakketje bij je thuis.
We zijn begonnen in onze woonplaats Utrecht, maar sinds dit jaar zijn we in een klap uit gebreid naar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven. We verzamelen heel veel data over de bezorging. Zo zien we duidelijk dat de stedelijke dichtheid van Amsterdam en Eindhoven verschilt. In Amsterdam zijn de bezorgers korter bezig dan in Eindhoven: 35 minuten tegen 41 minuten.’ De Eindhovense fietskoeriers moeten dus stevig doortrappen.
Aan lekke banden is ook gedacht. De backoffice van Packaly stuurt de dichtstbijzijnde koerier naar de pechvogel en neemt zijn pakketje over. Zoals de knecht voor de meester doet. Net de Tour.