Ze zijn gedreven. Ondernemende types met goede en gekke ideeën. En het lef om ze uit te voeren. Ze weten waar ze naartoe willen en zijn daardoor soms een tikkeltje onredelijk. Maar hun aanstekelijke enthousiasme brengt ze vaak verder dan menigeen zou denken. Ze volgen hun visie. En ook bij tegenwind blijven ze stug doortrappen. En daarom luisteren we graag naar hun inspirerende verhalen.
Zoek op #fiets of #cycle op Insta en je vindt met gemak de mooiste, snelste, lichtste en gekste fietsen ter wereld. Plaatjes van de dood gewone, onopvallende fiets vinden is een ander verhaal. Tot je op het account van Modacity komt.
Opeens herken je de Nederlandse straten waar de gewone fietsen doorheen sjezen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Voor Nederlanders wel. Voor de rest van de wereld niet. En daar ligt de missie van Modacity, het bedrijf van het Canadese echtpaar Chris en Melissa Bruntlett: het Nederlandse model exporteren naar steden overal ter wereld. Uitleggen waarom dit geen utopie is, maar haalbaar. Wat de vrijheid van zelf kunnen fietsen doet met het gevoel van eigenwaarde van kinderen en jongvolwassenen, ook op de langere termijn. Of zoals Chris ‘t zegt: ‘The choice of transportation is made for you by urban design of public space.’
Chris: ‘Wij proberen de bijzondere Nederlandse fietscultuur te kopiëren naar het buitenland. Maar we willen de Nederlanders ook laten zien dat ze zuinig moeten zijn op hun fietscultuur. Fietsen is gezond, het maakt kinderen zelfstandig, ouderen blijven langer mobiel, arm en rijk fietst door elkaar, immigrantenvrouwen emanciperen… Ga zo maar door. Om al deze redenen zijn we in 2016 van Vancouver naar Nederland verhuisd. Veel mensen begrijpen niet waarom we die stad hebben verlaten, maar als je van fietsen houdt zoals wij, dan moet je in Nederland zijn. Nu de rest van de wereld nog!’