Als het startschot voor de fiets in jouw organisatie is gelost, ga je echt aan de gang. Van en naar het werk fietsen wordt nu concreet. Wat heb je daarvoor nodig en wat moet je regelen? Begin met het samenstellen van een basisuitrusting voor je (potentiële) fietsende medewerkers.
We gaan er vanuit dat je medewerkers op een veilige en comfortabele manier van en naar het werk kunnen fietsen. Vervolgens moeten ze wel hun fiets goed kunnen stallen. Een goede fietsenstalling is:
Fietsend aangekomen op het werk en de fiets netjes gestald, moet een medewerker nog paar acties ondernemen voordat hij daadwerkelijk aan het werk kan. Zo wil hij zich mogelijk omkleden en zijn e-bike opladen.
Neem als werkgever dit soort praktische hobbels weg, zodat fietsen en werken zonder veel moeite in elkaar kunnen overgaan. Denk aan voorzieningen voor het opbergen van (natte) (fiets)kleding, een oplaadmogelijkheid voor de e-bike en een douche- en/of kleedruimte.
Wanneer je als werkgever laat zien dat je een een stukje harder wilt lopen voor je fietsende medewerkers, scoor je punten. Met weinig extra moeite kun je de verwachtingen van je medewerkers overtreffen en daarmee het verschil maken.
Wat dacht je van een (mobiele) fietsenmaker, die de fiets onder werktijd repareert of een onderhoudsbeurt geeft? Of het aanbieden van leenspullen, die medewerkers kunnen gebruiken als dat handig is of wanneer ze het vergeten waren (bidon, fietstas/rugzak, extra regenpak)? Kleine moeite, weinig kosten, groot effect!
Dat een auto je veel geld kost, hebben medewerkers en werkgevers niet altijd helder voor ogen. Terwijl de factuur voor een nieuwe fiets of een stalling hard kan aankomen. Het maken van goede rekensommen, bedenken hoe je omgaat met te maken kosten en zicht hebben op de opbrengsten, helpt je bij de financiële discussie die je met medewerkers of de OR kunt krijgen. Hieronder alvast drie zaken om rekening mee te houden.
Vanuit de gedachte dat de medewerker op de eerste plaats over een fiets moet kunnen beschikken, is het regelen van de kosten voor de aanschaf, huur of lease van de fiets essentieel. Betrek daarbij niet alleen de fiets zelf, maar ook de noodzakelijke accessoires, zoals een fietstas en regenpak.
Tip: in de meeste steden zijn altijd enthousiaste fietsenwinkels te vinden die open staan voor aantrekkelijke deals.
Ook het rijdend houden van een fiets kost geld. Wie betaalt het onderhoud? Hoe wordt omgegaan met schade aan een fiets? Wie de betaalt de fietsverzekering, zeker bij een kostbare e-bike of speed pedelec? Maak je afspraken over de kosten per kilometer? Tip: maak rekenvoorbeelden, die je in de communicatie aan je medewerkers kunt gebruiken.
Geef de fietser een extra boost door elke gefietste kilometer te belonen, met geld of met een beloning in natura. Dit kan uitstekend met fietsstimuleringsapps zoals Go Velo. Een beloning naar gebruik kan helpen om medewerkers op de fiets te krijgen en zo de intrinsieke motivatie aan te wakkeren dat fietsen gezond, prettig, comfortabel en prima te doen is.
Ons Brabant Fietst en het Brabant mobiliteitsnetwerk (bmn) helpen je om efficiënt aan de slag te gaan met fietsstimulering. Begin met het samenstellen van een basisuitrusting voor je (potentiële) fietsers. Maak daarbij gebruik van de kennis en de vele contacten van het Brabant mobiliteitsnetwerk.
Heb je behoefte aan een verkennend gesprek of een advies op maat? Neem dan contact op met Jolanda Smit, fietsregisseur van het Brabant mobiliteitsnetwerk. Of bel: 085-0220213.