Voorkom je herfstdip

We hebben er allemaal wel eens last van: geen zin om van die bank af te komen, boodschappen te doen en eten te koken. En als je dan uiteindelijk toch in beweging komt, pak je zeker niet de fiets, maar plof je neer in de luie stoel van je auto. Er zijn immers genoeg redenen te bedenken om je stalen ros in de schuur te laten staan. Het gaat misschien wel regenen, de boodschappen zijn zo zwaar en met de auto ben je sneller. En nu de R in de maand zit, ligt die herfstdip ook nog op de loer. We zijn in september het liefst nog bezig met lekker nazomeren, maar de dagen worden korter en kouder. En de motivatie om op de fiets te stappen, wordt daarmee niet per se groter. 

 

Wie wel wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden...

Niks menselijk is ons vreemd en daar hoort af en toe lui zijn zeker bij. Toch is het best wonderlijk dat we in onze luie modus toch zo creatief kunnen zijn met het bedenken van de beste smoesjes. Dat bleek maar weer toen wij de straat op gingen, op zoek naar de meest gebruikte smoesjes om niet te fietsen. We hebben ze even voor je op een rijtje gezet. Wie weet zoek jij straks naar mogelijkheden in plaats van redenen en voorkom je die herfstdip!

 

1. Het regent 

Of nog erger "Ik pak de fiets niet want misschien gaat het wel regenen". Regen wordt in Nederland by far het meest misbruikt als smoesje. En laten we wel wezen, het is ook meer dan vervelend als je kletsnat op je bestemming aankomt. Maar hoe groot is die kans eigenlijk? 

Volgens Gerard Poels uit Grave is die kans klein. Elf jaar lang hield hij bij hoe vaak hij tijdens het woon-werkverkeer een nat pak haalde. Van 2008 tot en met 2019 registreerde hij al die ritten van 34 kilometer per dag. In totaal waren dat er 3.636 en slechts 351 keer werd hij nat door regen. Conclusie: gemiddeld regent het nog geen tien procent van de momenten dat je naar huis of je werk fietst.  

2. De auto is sneller

Dit denken we vaak. Maar is dat ook zo als we files, tanken of de zoektocht naar een parkeerplek meerekenen? 

Afgelopen jaar werkten we veel thuis en stonden er een stuk minder files, maar in de jaren voor corona steeg de zogenoemde filezwaarte flink volgens de ANWB. De organisatie bekeek de lengte en de duur van de files in 2019 en concludeerde dat er een toename van 17 procent was in vergelijking met het jaar daarvoor. In 2018 was er zelfs een stijging van twintig procent in vergelijking met 2017. 

En wat de afgelopen jaren ook steeg, is de verkoop van de elektrische fiets! Volgens onderzoeksbureau GfK werden er in 2020 dertig procent meer e-bikes verkocht dan in het jaar daarvoor. Steeds meer mensen zien de voordelen: langere afstanden zijn makkelijk te overbruggen en je hebt geen last van files. Verder heb je toch je beweging gehad maar kom je niet bezweet aan op je werk. En laat die laatste nou net een veel gehoord smoesje zijn dat je dus zo van tafel kunt vegen. Met de juiste ondersteuning van je elektrische fiets, blijf je namelijk gemakkelijk onder het zweetpunt.

 

3. Ik ben moe en heb gisteren al gefietst

“En vanavond ga ik ook al naar spinning.” Tenzij je weer een goed smoesje bedenkt om niet te gaan natuurlijk. 

Onderzoek toont aan dat het gezond is om elke dag een half uur te bewegen. Daar worden geen intensieve inspanningen onder verstaan. Een half uurtje fietsen of wandelen, kan voldoende zijn. Als je beweegt, ga je sneller ademen omdat je spieren meer zuurstof nodig hebben. Je hart gaat sneller pompen en dat zorgt ervoor dat je bloed goed door kan stromen naar de spieren die het nodig hebben. Je hele lichaam wordt eigenlijk aan het werk gezet. Met een fietstochtje blijven dus ook de bloedvaten en het hart in conditie. 

Het smoesje ‘ik ben moe’ gaat als je elke dag een half uurtje beweegt in de meeste gevallen dus niet meer op. Door beweging word je fitter en krijg je uiteindelijk juist meer energie. En wat is dat ene half uurtje nou eigenlijk op een hele dag?

 

Meer tips om je herfstdip te voorkomen

Naar schatting krijgt één op de tien Nederlanders de komende maanden last van een najaarsdip. De ene is nou eenmaal gevoeliger voor het korter worden van de dagen dan de ander. Via deze site kun je checken of jij sneller last hebt van die dip.

Juist beweging is in deze tijd belangrijk. Je lichaam maakt endorfine aan en dat is nou net het stofje waar je een gelukkig gevoel van krijgt. Maar er zijn nog een paar ‘simpele’ tips om die herfstdip ver buiten de deur te houden: 

  • Pak zo veel mogelijk daglicht
    Gooi die gordijnen open en ga naar buiten. Door zonlicht maak je vitamine D aan en daar word je letterlijk een blijer mens van. Zonder vitamine D kan je lichaam moeilijker calcium uit je voeding halen. En juist een gebrek aan calcium, kan zorgen voor depressieve klachten.
  • Zorg voor een goed ritme
    De biologische klok is vaak de grote boosdoener bij een herfstdip. Blijf niet te lang liggen en sta elke dag rond dezelfde tijd op. En als die wekker gaat, blijf dan niet op die snoozeknop drukken. Je lichaam maakt cortisol en testosteron aan als je net ontwaakt. Dat heb je nodig om je eigen motor op te starten. Door weer in slaap te dommelen en kort daarna weer wakker te schrikken, haal je deze hormonen uit balans.
  • Blijf leuke dingen plannen
    Waarom geven we ons in het najaar niet meer om naar uit te kijken? Een weekendje weg, een avondje naar het theater of een middagje in de sauna. We vinden het leven veel leuker als we er op uit gaan. Plan daarom een aantal leuke uitjes voor de komende maanden en herhaal dat ieder jaar rond deze tijd van het jaar. Zo heb je telkens iets om naar uit te kijken.

 

Sjees zadelhoesje

loading...
Een moment geduld a.u.b.
Bij Sjees gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren. Bekijk ons cookiebeleid.