Groene Voornemens

In januari worden we vaak doodgegooid met goede voornemens. We MOETEN gezonder eten, we ZOUDEN minder alcohol moeten drinken of we WILLEN meer gaan sporten... Maar wat als we het dit jaar nou eens anders doen? In plaats van strengere leefregels voor onszelf (waar we ons, als we heel eerlijk zijn, toch niet aan gaan houden), kunnen we ook groene voornemens maken voor een betere leefomgeving.

Alle kleine beetjes helpen en daarom geven we je een paar simpele tips die makkelijk toe te passen zijn. Ze zorgen voor een schoner klimaat, maar hopelijk geven ze jou ook een beter gevoel. Daar draait het tenslotte ook om bij voornemens.

1. Fiets de wereld schoner

Naar de supermarkt, de stad of misschien zelfs naar je werk. Voor welke ritjes onder de 7 kilometer pak je nu nog vaak de auto maar zou je ook best op de fiets kunnen doen? Probeer het dit jaar eens vaker, al is het maar 1 of 2 keer per week. En mocht je gezonder leven als goed voornemen hebben, dan is dit ook gelijk gecovered!

Fietsen in Brabant wordt ook steeds comfortabeler dankzij de opkomst van fietsstraten en de aanleg van een netwerk van comfortabele snelfietsroutes. Benieuwd op welke fietspaden je in de winter goed door kunt fietsen? We hebben ze verzameld in ons online Sjees Magazine.

Fiets opknappen

2. Consuminderen

Minder consumeren kan op verschillende manieren. Je kunt proberen om minder wegwerpproducten te kopen, vaker bij de kringloopwinkel binnen te stappen en er zijn allerlei milieuvriendelijkere alternatieven voor producten. Heb je nog een oude fiets in de schuur staan? Geef hem dan een opknapbeurt in plaats van een nieuwe te kopen. Of doneer de oude fiets van je kinderen aan een goed doel, zoals het ANWB Kinderfietsenplan. Zo zorg je voor minder afval én maak je andere mensen heel blij, win-win toch?

Paarse wortel

3. Sjees eens een dag zonder vlees

Onze vleesproductie heeft grote impact op het klimaat. Het zorgt voor uitstoot van broeikasgassen en verzuring van de bodem en de lucht. Daarnaast is minder vlees eten ook beter voor onze gezondheid. Volgens het Voedingscentrum verlaag je daarmee het risico op diabetes, darmkanker en longkanker. Ze adviseren dan ook om niet meer dan 500 gram per week te eten. Kun je dat stukje vlees echt niet laten staan, kies dan voor kip. Van alle soorten vlees belast kip het minste het klimaat. Wil je het echt duurzaam aanpakken? Maak dan je eigen moestuin! Met de Makkelijke Moestuin app tover je in het voorjaar misschien wel paarse wortels uit de tuin. 

Online Sjees Magazine

Wil je nog wat meer inspiratie om deze winter fit en gezond door te komen? Check ons nieuwste online Sjees Magazine met onder andere tips voor het verbeteren van je weerstand, hoe je beter kunt slapen en handige gadgets voor het koude weer!

 

Online Sjees Magazine

loading...
Een moment geduld a.u.b.
Bij Sjees gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren. Bekijk ons cookiebeleid.